Baru-baru ini viral sekejap tentang petua kurus guna khasiat halba, nak dijadikan cerita sampai ramai yang sanggup post gambar air rendaman halba di media sosial sebab nak kongsi kesan dan betapa bagusnya khasiat halba. Bagi anda yang belum tahu kelebihan air rendaman halba, jemput baca perkongsian info daripada Zaimah Zakaria ini…
Rasulullah saw bersabda:
‘Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas ?

Sila baca dan sebarkan. Tak perlulah berbelanja lebih sedangkan ubat yang murah, berkesan dan mudah digunakan boleh didapati dengan mudah di kedai mamak sahaja.
Rasulullah saw bersabda:‘Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas ‘(Books of Sufi Healing m.s.58)
Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi sahabat Saad bin Abi Waqqas yang sedang sakit. Rasulullah saw menyuruh dipanggil tabib. Al Harith Ibn Qaldah datang merawat Saad bin Abu Waqqas. Beliau mengesyorkan agar Saad makan Halba dan Korma Ajwa’. Dengan izin Allah Saad pun sembuh dari sakitnya.

Rasulullah saw kemudiannya bersabda:
‘Gunakanlah Halba sebagai ubat'( Qamus Al-Tibb ? Ahad Qodamah-Mesir)

TEH HALBA UNTUK CANTIK DALAMAN DAN LUARAN.

Hmmm..rasa tenang betul selepas minum teh halba ni. Wangi dan harum sangat. Ramai yang tak tahu rupanya halba ni boleh dibuat teh. Khasiatnya pun banyak. Lelaki, wanita, kanak-kanak semua boleh minum. Yang asyik pm tanya macam mana nak buat teh halba tu inilah resepinya. Senang sangat tau. Cuma perlu kan halba sebagai bahan utama.

KEGUNAAN Halba

Loading...

1. Diminum sebagai teh untuk
– Melancarkan haid
– Menghilangkan kembung,sebu dan senak
– Pencuci perut
– Menguatkan jantung
– Menghilangkan lender tekak
– Melegakan sakit kepala/ migraine
– Membuang angin
– Menyembuhkan buasir
– Senggugut
– Merangsang rahim
– Kegemukan
– Kurang berat badan
– Mengawal kencing manis
– Radang kulit dan Bisul

2. Teh Halba + Madu

– Kurangkan ketagihan rokok dan dadah
– Anemia

3. Untuk anak-anak yang baligh
– kecergasan
– kekuatan badan
– Tumbesaran

4. Untuk ibu menyusu

– Banyakkan air susu

5. Halba juga adalah ramuan tradisi menambahkan nafsu lelaki dan wanita.

Memanaskan buah pinggang dan organ pembiakan. Menjadi amalan kuno tabib China untuk rawatan mati pucuk. Halba merupakan antara ubatan yang tertua di dunia dan digunakan oleh Al-Abqirad ( Hippocrates) iaitu bapa perubatan Yunani.
Di Terengganu halba adalah salah satu ramuan dalam adunan nasi dagang.

MANA NAK DAPAT Halba

Halba boleh dibeli di kedai mamak atau dah di pek secara komersil dipasaraya.
Juga dikenali sebagai Kelabet. Halba berfungsi mengubah rasa makanan utama seperti kari dan sayur. Digunakan juga untuk membuat kuih. Dikenali sebagai;

Cina: Hu Lu Ba
Inggeris : Fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.)
Tamil : Vendayam
Boleh digunakan untuk masak asam pedas cara org Melaka. Juga utk stamina, kecergasan dan utk menstabilkan gula dlm darah, sesiapa yg ada masalah diabetis boleh juga cara ni.

Cara-caranya:

Goreng halba tanpa minyak – jgn plak sampai hangus. Masukkan dalam bekas. Campurkan air panas, biarkan sehingga suam-suam kuku dan bolehlah diminum . Jika diamalkan selalu, Insya-allah dpt membantu. (Daripada minum Coke yang takde khasiat)

Khasiat berganda-ganda tak padan dengan saiz halba yang kecik. Harga pun murah. Anytime boleh buat. Selamat mencuba. 

* Wanita mengandung tak boleh minum. Tunggu lepas bersalin dulu. Bagus diminum dalam pantang, cuma jangan letak limau. Just halba dan madu.

sumber :Mingguan wanita

Macam-macam jenis skrub semulajadi yang wanita boleh cuba untuk cantikkan kulit wajah agar nampak awet muda. Salah satunya dengan  membuat skrub menggunakan halba dan putih telur yang dikatakan berkesan untuk menganjalkan kulit wajah.

Berikut merupakan perkongsian petua yang diamalkan oleh Sumaiyah Abdullah;

Ramai yang tak tau rupanya khasiat halba bukan untuk dimakan sahaja. Halba juga baik untuk kecantikan kulit tau. Seperti yang dijanjikan, kali ni ciksu nak share satu petua awet muda. Petua ni ciksu dapat dari Pak Arab yang jual makanan sunnah. Kalau kat negara belah-belah Arab, diorang dah biasa guna serbuk halba ni untuk penjagaan diri dan kecantikan.
Seriusly, dah hampir 3 bulan ciksu amal petua ni. Kesannya puas hati sangat. Jerawat kat muka pun takut-takut nak muncul tau. Kulit rasa smooth sangat bila sentuh.

Bahan-bahan dapat kat dapur je.
Halba
Putih telur

awet muda

 Cara-Cara :
1.Kisar halba sehingga menjadi serbuk menggunakan pengisar kering.
2.Masukkan serbuk halba ke dalam putih telur.
3.Kacau rata.
4.Sapu kat muka atau tangan.
5.Biarkan kering.
6.Bilas dengan air suam.

 

awet muda

 

Amal seminggu sekali. Boleh rasa keanjalan kulit kat situ. Trust me.
Untuk penggunaan harian, Ciksu amal 3 kali sehari sebagai ganti facial foam.
Caranya basahkan muka, pastu sapu serbuk halba kat muka. Gosok perlahan-lahan ke seluruh muka lebih kurang 3 minit. Kemudian, bilas. Terasa kulit begitu anjal sekali. Best sangat. Kalau nak campur dengan foam yang korang guna sekarang pun boleh jugak.

awet muda
 *Halba yang dah dikisar boleh disimpan dalam bekas cecantik pastu letak kat bilik air.

Khasiat Halba untuk kulit
Biji halba mengandungi protein, vitamin C, niasin, kalium, dan diosgenin (yang merupakan sebatian yang mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan estrogen). Komponen-komponen aktif lain dalam halba adalah alkaloid, lisin dan L-tryptophan serta saponin.

Serbuk halba ni dapat membantu melembutkan kulit serta mengelakkan kulit menjadi kering. Untuk masalah jerawat mujarab sangat tau.

Cuba la. Tak payah lagi dah beli produk memahal. Itu pun belum tentu bebas bahan chemical yang merbahaya.

Selamat Mencuba!

Sumber & Foto: Sumaiyah Abdullah

Jangan Lupa Komen

 

Loading...